Monday 19 November 2007

haho, hajo

A hetvege legnagyobb megkonnyebbulese: Mary tuleli. Kicserelik a kuplungot, es ha minden igaz, ma delutanra keszen lesz, holnap reggel el is hozhatjuk.
Ezen kivul olyan dolgok tortentek meg, hogy autovasarlas (neeem, most nem mi, hanem Ibi+Sikesz, az uj szerzemeny neve Vilma), meg bevasarlas, meg fozes, meg lusti... aztan ami nagyonnagyon jo volt: jatek a parkban a narancssarga frizbimmel, amit Z lott nekem Veszpremben az allatkert elotti vasarosoknal :)
Persze egesz ejszaka vihar volt, le akarta vinni a tetot folulunk, es meg reggel is zuhogott, igy a kirandulos korankeles helyett majdnemdelig agybanhemperges volt, majdnemdelben reggeli meg Jobaratok (meg mindig nem tudtuk megunni). Aztan a fiuk skype-on elkezdtek ledumalni, hogy azert delutan menjunk valahova itt a varosban, meg van jopar dolog, amit nem lattunk, de ismet kiderult, hogy kettejuk kozott a kommunikacio valahogy nem teljesen ugy mukodik, ahogy kene, ferdul a ter, es elvesznek a szavak, vagy nem tudom. Mindenesetre a vegen megiscsak elindultunk, megegyeztunk az uticelban, szereztunk egy potyautast, eseses vegre megneztuk a hajot. 'A' hajot.

Az SS Great Britain tobb szempontbol is nagyon hires. Eredetileg lapatkerekes gozosnek terveztek, de az epitok hamar felismertek az uj technologia, a csavarhajtas elonyeit, igy atalakitottak a hajot es motorjat, hogy alkalmas legyen a csaknem 5 meter atmeroju propeller mozgatasara. Vizre bocsatasa idejen (1843) messze a legnagyobb hajo volt a vilagon, az elso csavarhajtasu tengerjaro, es az elso kovacsoltvas hajo. Az evek soran aztan tobbszor atalakitottak, hat arbocot kapott, igy uzemelt gozoskent es vitorlaskent is, jart Amerikaban es Ausztraliaban, resztvett az elso majd masodik vilaghaboruban is. Hosszu elete alatt tobb, mint 100000 merfoldet tett meg a vilag tengerein, serult teste a Falkland-szigeteken pihent nagyon sokaig, ahonnan vegul 1970-ben hoztak haza Bristolba.
Lenyugozo a hajo is, de engem legalabb annyira elkepesztett mindaz az erofeszites, amit a helyiek megtettek e tortenelmi emlek megmentesere. Az elso, hogy sok-sok-sok merfoldrol egy tutajon hazahoztak. Abban a szarazdokkban allitottak ki, ahol annak idejen epult - nemi atalakitasokkal. A sok-sok ev, viszonytagsag es sos viz kovetkezteben a hajotest iszonyuan el van korrodalodva, es a romlast sajnos teljesen megallitani nem, csak lassitani tudjak. Ennek erdekeben a dokkot egy al-viztukorrel (uveglappal) az eredeti vizvonalnal legmentesen lezartak, es ejjel-nappal ket gigantikus paratlanito mukodik alatta, hogy eleg szarazan tartsak a levegot. Harmincot even keresztul dolgoztak a helyreallitason, es tenyleg meses lett.

2 comments:

Anonymous said...

fuuuu ez király lehetett, mármint testközelben egy ilyen hajó!!!
"irigy"smájli

Unknown said...

Az alkotója Brunel egy csúcs fazon volt, ő tervezte az első széles nyomtávú vasutat Bristol és London között, az azon közlekedő nagyobb sebbességre képes mozdonnyal együtt. Az ő terveinek felhasználásával készült a híres híd Bristolban. A legjobb barátja volt egyben a legnagyobb riválisa Stevenson a keskeny nyomtávú vasut ápítője.