Monday 23 April 2007

avon

Ma reggel teljesen maskepp nezett ki a folyo, mint mas reggeleken. Konkretan nem volt benne viz. Ami elo szokott vele fordulni maskor is, de mas idopontban. Es akkor gondoltam utananezek, hogy hogy is mukodik ez, es elore szolok, hogy ez most egy unalmas, lexikalis poszt lesz.
Alapjaraton a mi kis folyonk nagyjabol egy nagy saros godor aljan csordogalo patak, es eloszor nem is nagyon ertettuk, hogyan kerultek a hajok a kikotobe a varos kozepen. Merthogy ott vannak. Szep hajok. Lakohajok. Meg vitorlasok, meg jachtok is.
Persze, arapaly.... de nem nagyon tunt realisnak - foleg az alapallapot vizmennyiseget figyelembeveve. Aztan az elso reggel, mikor kocsival jottem dolgozni, meglattam. Fenyesen-szelesen hompolygon. Es aztan vegig mult heten minden reggel igy volt. Es ma meg nem. Ugyhogy google, a baratunk segitett nekem, rajottem, milyen buta vagyok. Mert a dagaly nem mindig ugyanakkor van, hanem mindig hatorankent. Viszont elore lehet jelezni.
Es akkor, amit a Lower Avonrol tudni kell:
Az Avon nev a walesi "afon" megfeleloje, ami folyot jelent, tehat szo szerint az Avon folyo, az folyo folyo. Ez egyben meg is magyarazza, hogy miert hivjak igy a folyok felet Angliaban. :)
A Lower Avon (vagy Bristol Avon) Chipping Sodbury kozeleben ered, nemi kanyargas utan eler Bath-hoz, majd Bristolhoz es az Angliat Walestol elvalaszto obolbe omlik (Avonmouth).
Mivel Bristol kozpontjaban mar jelentos hatasa van az arapalynak, a XIX. szazad elejen epitettek egy mesterseges csatornat az eredeti meder melle, melynek gatai allando vizmelyseget biztositanak a kikotoben (Floating Harbour). Avonmouth-tol a kikotoig dagaly idejen a folyo akar tengerjaro hajokkal is hajozhato, de apalykor meg csonakkal se konnyu boldogulni rajta. Ezert vegul a kereskedelmi kikotot a kozpontbol athelyeztek Avonmouth-ba.
A kozpont es a torkolat kozott a folyo szurdokban halad, ami gyonyoru, es a sziklafalakon szinte minden nap masznak a batrak. Es a sziklafalak kozott legalabb egy fokkal melegebb van, mint a varos tobbi reszen. A szurdok kialakulasahoz mese is kapcsolodik, oriasokkal, novel, meg sorrel. Es persze a szurdoknak koszonhetoen van min ativelni Bristol egyik nevezetessegenek, a Suspension Bridge-nek.

1 comment:

Anonymous said...

Akkor ez ugye pont olyan, mint a Séd patak, séd=patak, szóval Patak patak, csak sokkal nagyobb és nemittvan. Köszi az infot, jöhet a többi! :) Tényleg, az Avon vize sós Bristolnál? AnonyMOMus, merthogy nem vagyok én egér.